Anti sociale media marketing

Marketingprofessionals zijn koortsachtig geobsedeerd door ‘social media marketing’. Sociale media omvatten websites waar grote aantallen gebruikers hun eigen inhoud leveren en verbindingen en relaties creëren door informatie te delen en elkaars updates te volgen. Er zijn tientallen, zo niet honderden, van deze sites zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, MySpace, Spoke, ecademy, Classmates.com, Friendster en Flickr, waar mensen zakelijke en persoonlijke informatie, statusupdates, foto’s, video’s, nieuws delen artikelen, politieke meningen, cv’s. , seksuele interesses, sportopinies, recepten, gezondheidsfeiten en eindeloze hoeveelheden andere gegevens.

Daar stopt het niet. Social media marketing omvat ook het gebruik van blogs, online video’s, discussieforums en het creëren van manieren om klanten in staat te stellen feedback en beoordelingen te geven op de pagina’s van uw websites. En veel meer. Het is enorm waardevol en sommige organisaties hebben uitstekend werk geleverd door echte waarde te halen uit hun marketinginspanningen op sociale media.

Ongetwijfeld zijn er enorme marketingvoordelen beschikbaar voor marketeers die erachter kunnen komen hoe ze de aandacht en voorkeuren van het publiek kunnen benutten met behulp van sociale-mediatools. Overal in de marketingwereld promoten mensen de waarde van het gebruik van sociale media voor zakelijke doeleinden. Ik bladerde snel door de e-mails van een week om uitnodigingen te vinden om whitepapers, webinars en conferenties bij te wonen of te bekijken. Hier is een greep uit wat ik de afgelopen zeven dagen heb ontvangen:

Hoe u een social media-strategie ontwikkelt die werkt voor uw merk
Constant contact en sociale media verbinden voor internetmarketing Succes Gratis webinar – Webcasting + sociale media Verhoog de opkomst: een UNLEASH09-casestudy
Het beste van twee werelden: hoe u effectief gebruik kunt maken van sociale-mediarelaties met realtime samenwerkingstools
Email Gone Viral: vergroot het e-mailbereik door sociaal delen
2009 B2B Social Media Bench Marketing Enquête
Service in de tijd van de sociale klant
Inzicht in uw online bereik
Genereer een buzz voor uw bedrijf door middel van social media marketing. Zet die buzz om in inkomsten.
5 geweldige manieren om je Facebook-fanpagina te promoten
Nu ben ik geabonneerd op verschillende marketingnieuwsbrieven, maar er zijn er honderden, en deze lijst vertegenwoordigt slechts een week aan e-mails — en ik heb er waarschijnlijk een paar gemist. Social media marketing is hot – het niveau van opwinding is ongekend.

Sociale media kunnen andere, meer traditionele vormen van marketing echter niet volledig vervangen. Onlangs zat ik in een “expertpanel” op een marketingevenement en het publiek was buiten adem over sociale media. Op een gegeven moment werd ons allemaal panelleden gevraagd om commentaar te geven op de waarde van dit nieuwe kanaal en toen het mijn beurt was, zei ik dat hoewel ik dacht dat QR Media op een dag een enorme marketingwaarde zou bieden, ik bang was dat mensen te veel gerichte inspanning en aandacht aan. Ik zei dat er naar mijn mening waarschijnlijk geen enorm “first mover advantage” was bij het uitzoeken hoe je met succes social media marketing kunt doen en dat het belangrijk was om e-mail, direct mail, directe verkoop, telesales, advertenties en andere kanalen te blijven gebruiken. voor nu. Ik zei dat mensen ervoor moeten zorgen dat ze op de hoogte blijven van wat er op sociale media gebeurt en voortdurend moeten experimenteren, maar aangezien nog niemand de code heeft gekraakt om de resultaten van deze nieuwe kansen te meten, was het belangrijk om niet afgeleid te worden. van methoden voor het genereren van vraag die we momenteel gebruiken en waarvan we weten dat ze effectief zijn.

Deze uitspraken bezorgden me veel vuile blikken en ik had het gevoel dat ik zojuist had aangekondigd dat ik een grote comeback voorspelde in de Gouden Gids-commercial. Verschillende mensen in het publiek hebben waarschijnlijk elk idee afgewezen om mijn bedrijf in te huren om marketingadvies voor hen te doen en ik denk dat er misschien wat gemopper was over het organiseren van een lynchmob.

Het vreemde is dat ik eigenlijk heel enthousiast ben over het potentieel van social media marketing en we gebruiken het elke dag in mijn bedrijf. Ik denk alleen dat de waarde ervan als een vorm van vraaggeneratie nog niet helemaal duidelijk is, en omdat het niet erg meetbaar is, druist het in tegen verantwoorde marketing voor de meeste bedrijven om er buitensporige hoeveelheden middelen aan te besteden.