QR-codes – Reageert u snel op hun marketingtoepassingen?

Je hebt waarschijnlijk QR-codes gezien op postpakketten, in gedrukte advertenties en catalogi, zelfs op een iPad-commercial; maar weet u wat ze zijn en hoe dit uw bedrijf ten goede kan komen?

Een QR-code (Quick Response) is een tweedimensionale matrixbarcode die kan worden gedecodeerd (“gelezen”) door smartphones waarop een decoder-app is geïnstalleerd. Deze codes, die in 1994 in Japan zijn gemaakt door een dochteronderneming van Toyota, worden daar en in Europa al meer dan tien jaar algemeen gebruikt voor verschillende doeleinden. In 2010 begonnen ze in de VS te verschijnen in marketingapplicaties.

De meeste van deze codes zijn zwart op een witte achtergrond. Gratis apps zijn direct beschikbaar voor het maken en decoderen van QR-codes en veel smartphones worden nu vooraf geladen met een decoder. (Microsoft bezit een eigen versie genaamd Microsoft Tag die CMYK-kleuren gebruikt en een eigen app nodig heeft voor decodering.)

De marketingtoepassingen van deze codes zijn relevant voor elk type of elke omvang van het bedrijf. Omdat ze gratis kunnen worden gegenereerd, is de drempel om dit marketinggebied te betreden laag. De sleutel tot het succesvol gebruiken van deze codes ligt in de creatieve en juiste plaatsing ervan.

In de basis is qr code online  een efficiënte manier om informatie rechtstreeks naar de mobiele telefoon van een prospect te verzenden. U kunt een QR-code programmeren om de ontvanger rechtstreeks naar een website te brengen, uw contactgegevens (VCard) af te leveren of om een ​​sms-bericht te maken dat rechtstreeks naar uw mobiele telefoon wordt verzonden, zodat uw prospects niet handmatig de informatie. Dit zorgt ervoor dat uw prospects niets verkeerd typen waardoor ze u niet kunnen bereiken.

Voor meer ervaringsgerichte marketingmogelijkheden kunnen QR-codes worden gebruikt:

op bewegwijzering in de winkel die klanten ter plaatse kortingen en incentives en productinformatie geeft.
om mensen naar uw Facebook- of Twitter-pagina te leiden zodat ze u “liken” of “volgen”.
in musea, kunstgalerijen of andere displays om te linken naar een online audiobestand dat hun telefoon zal gebruiken om de plaats in te nemen van een audiotape-tour.
aanwijzingen te geven in een speurtocht.
om een ​​online sweepstake uit te voeren.
als uitnodiging voor een evenement.
om een ​​routebeschrijving naar een bepaalde locatie voor een evenement te geven.
Om een ​​QR-code te maken, gebruikt u gewoon een van de gratis codegenerators die online beschikbaar zijn (zoek gewoon op de term “QR-codegenerator”). Sommige generatoren hebben meer functionaliteit dan andere. Betaalde generatoren met robuustere mogelijkheden, waaronder de mogelijkheid om statistieken over gescande codes bij te houden, zijn ook beschikbaar.

Waar kun je een QR-code plaatsen?

gedrukt marketingmateriaal (bijv. visitekaartjes, brochures, enz…),
reclame producten,
bewegwijzering,
websites en online advertenties,
produkt verpakking,
en meer.
De sleutel tot succesvolle marketing met QR-codes is om een ​​code te maken die de persoon die scant op zijn minst een gemakkelijkere manier geeft om contact met u te beginnen of te onderhouden. Op zijn best creëert een succesvolle QR-code een interactieve kans voor uw klanten en prospects zodat ze een relatie met u willen voortzetten. Een marketingprofessional die vertrouwd is met het gebruik van QR-codes kan een programma ontwikkelen dat het gebruik van QR-codes kan integreren in een bestaand marketingplan en tegelijkertijd de resultaten van het gebruik ervan kan maximaliseren.