Er zijn zoveel riemen in een automotor dat het moeilijk is om ze allemaal bij te houden. Een van de belangrijkste heb ik een distributieriem? in de motor zit de distributieriem. Als deze riem niet goed werkt, kan hij de hele werking van de motor verstoren. Het doel is om de nokkenassen precies half zo snel te laten draaien als de krukas. Sommige fabrikanten hebben gespeeld met een ketting in plaats van een riem. De ketting heeft de voorkeur van veel eigenaren omdat deze nooit vervangen hoeft te worden. Het enige probleem met de ketting is het geluid dat het veroorzaakt. Om deze reden kiezen veel fabrikanten voor de riem en vragen ze je om deze periodiek te vervangen.
Hoe vaak de distributieriemen moeten worden vervangen, is afhankelijk van het type motor. Sommige riemen draaien slechts één nokkenas, terwijl andere er wel vier kunnen draaien. Hoe meer nokkenassen de riem moet bewegen, hoe sneller hij zal slijten. De standaard gedachtegang is om de riem te vervangen tussen 60.000 mijl en 105.000 mijl. Veel mensen stellen dit graag uit na deze periode vanwege de kosten. Dit is een vergissing, aangezien het niet vervangen van de riem kan leiden tot verschillende andere mechanische nachtmerries die veel meer kosten om te repareren. Het vervangen van de distributieriem is een van die voorzorgsmaatregelen waarvan u later niet wilt zeggen dat u ze gewoon had willen uitvoeren. Betaal nu een beetje om later veel te besparen.
Laten we zeggen dat u uw distributieriem niet vervangt wanneer dit wordt aanbevolen, of gewoon niet wist dat dit nodig was. Dit zal soms gebeuren met mensen die een gebruikte auto kopen. De vorige eigenaar heeft een goed onderhoudsboekje, maar verzuimt u te vertellen dat de auto allang geen distributieriem meer nodig heeft. Tekenen van een slechte riem zijn onder andere verandering in de prestaties van de motor. Denk hierbij aan zaken als afslaan, terugslaan of ruw lopen met veel trillingen. Piepende geluiden en rook zijn twee andere voor de hand liggende tekenen dat u een probleem heeft met een riem in uw motor. Het is aan te raden om de auto direct naar een expert te brengen voordat het probleem erger wordt.
Houd er rekening mee dat bij het vervangen van distributieriemen veel monteurs zullen aanbieden om uw waterpomp te vervangen. Dit is over het algemeen een voorzorgsmaatregel. De meeste waterpompen gaan probleemloos de levensduur van de auto mee. Dit betekent niet dat ze vrijgesteld zijn van storing. De reden dat de monteur deze service aanbiedt, is omdat het vervangen van de pomp heel eenvoudig is als de riem eraf is. Ze proberen je niet voor veel geld aan te nemen, omdat ze je niet veel kunnen vragen voor arbeid. Een goed idee hier is om gewoon aan de monteur te vragen wat de geschiedenis is van de waterpomp in uw modelauto. Als de waterpomp over het algemeen niet uitvalt, is dit een procedure waar u zonder kunt.
Degenen met auto’s met hogere prestaties willen misschien aftermarket-distributieriemen vermaken. Deze riemen zijn gemaakt om iets meer misbruik aan te kunnen dan de gemiddelde distributieriem. Hoewel ze niet kunnen omgaan met het misbruik dat een coureur aan de riem zal doen, kan het beter omgaan met een motor met een hoger toerental. Dit komt omdat de riem meer verstevigd is dan de gemiddelde riem. U betaalt meer voor het onderdeel, maar u kunt genieten van de wetenschap dat uw riem veilig is.